Tietulleja ei kannata vastustaa

Tietullit ovat herättäneet vilkasta keskustelua koko pääkaupunkiseudulla. Kirkkonummi ja muut kehyskunnat ovat ilmoittaneet vastustavansa mahdollisia tietulleja viimeiseen asti. Onkohan tämä aivan järkevää?

Suomen liikenteen kasvihuonepäästöistä 94% syntyy tieliikenteestä. Sanna Marinin hallitus haluaa puolittaa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt 2030 mennessä.  Mikään metropolialueen kaupunki tai kehyskunta ei ole ilmoittanut millä keinoilla ne menenvät tähän päämäärään. Kirkkonummi on julistautunut ns . Hinku-kunnaksi eli se pyrkii määrätietoisesti hiilijalanjälkensä minimointiin.

Aalto-yliopisto, VTT ja Traficom ovat nostaneet esille mm. tietullit, ruuhkamaksut, polttoaineverotuksen ja myyntilupiin perustuvan päästökaupan. Kukaan ei ole sanonut mikä näistä olisi sopivin Kirkkonummelle.

Tietullit ovat hyvä keino pääkaupunkiseudulle. Suuri osa alueen asukkaista ja myös kirkkonummelaisista  asuu raideliikenteen ja maantieliikenteen valtaväylien äärellä missä joukkoliikenne toimii hyvin. Syrjäisemmiltä alueilta voi tulla kätevästi omalla autolla joukoliikenteen väylien varteen. Tietullien rajat voidaan vetää niin, että se kannustaa tähän.

Tietullit lisäisivät joukkoliikenteen käyttöä. Koronan mukanaan tuoma etätyön kasvu sekä yleinen liikkumisen väheneminen ovat pienentäneet HSL:n lipputuloja mikä saattaa muodostaa uhkan alueen hyvin toimivalle joukkoliikenteelle. Kun tietulleilla kerätyt varat ohjataan joukkoliikenteen vahvistamiseen turvaamme järjestelmän toimivuutta myös jatkossa.

Kirkkonummen kaltaiselle kunnalle hyvä joukkoliikenne on myönteisen kehityksen ehdoton edellytys.

Tietullit olisi myös liikuntateko, joka kannustaisi ihmisiä arjen hyötyliikuntaan.

Pekka Poutanen
varavaltuutettu
Pro Kirkkonummi