Kirkkonummen valtuusto hyväksyi 4.3. kuntamme uuden strategian vuosille 2024-2030. Kuntastrategia on tärkein ohjaustyökalu niin poliittisille päättäjille kuin virkahenkilöille. Kuntalaisina tiedämme sen avulla, miten kuntaamme ja sen palveluita kehitetään tulevaisuudessa.

Sitoutumattoman Pro Kirkkonummen mielestä mahtavaa oli jo uuden kuntastrategian luomisprosessi, missä keväästä 2023 alkaen osallistettiin kuntalaisiamme. Erilaisia työpajoja järjestettiin myös monille intressiryhmille, kuten yrittäjille ja nuorille, jotta varmistettiin monta näkökulmaa mukaan.

Pro Kirkkonummen ollessa mukana ensi kertaa edellisissä kuntavaaleissa, määritimme jo tuolloin vaaliteemoiksi ja kantavaksi ajatukseksi ryhmämme tekemiseen Kylien Kirkkonummi, Turvallinen ja toimiva arki, Talous kuntoon – uusia ratkaisuja arjen turvaamiseksi, Kestävää työllisyyttä ja yrittämistä tukemassa sekä Kotiovelta luontoon – Suomen ympäristöystävällisin kunta. Ryhmämme onkin todella tyytyväinen uuteen strategiaamme, koska siellä korostuvat myös kaikki nuo meille tärkeät teemat.

Kirkkonummi tunnetaan sen omaleimaisista kylistä. Ne ovat kuntalaisille tärkeitä luoden ympärilleen me-henkeä ja halua vaikuttaa lähiympäristön viihtyvyyteen. Tällä hetkellä kuntamme kansainvälistyy ja ikääntyy, joten palveluidemme on vastattava tähän. On kuitenkin tärkeää erottua kuntana juuri lasten ja nuorten palveluissa, jotta luomme myös uskoa tulevaan. Tällaisella ajattelulla voimme taklata koko Suomeakin koskettavaa alhaisen syntyvyyden haastetta.

Kestävä talous on itsenäisen kunnan elinehto, joten on ollut jo mahtavaa huomata ennen strategian laatimistakin tapahtunut positiivisen tekemisen aalto niin Kirkkonummen Yrittäjä yhdistyksen kuin paikallisten yrittäjien ja yhteisöjen sekä ennen kaikkea uuden kunnanjohtajamme Virpi Sailaksen aikaan saamana. Yrittäjyys luo työllisyyttä ja lisää elinvoimaa. Kirkkonummella maaseutuelinkeinot ovat myös elinvoimaisia ja panostamme ruoan lähituotantoon. Haluamme olla metropolialueen halutuin ja elinvoimaisin maaseutukunta.

Kotiovelta luontoon on ryhmällemme todella tärkeä teema, koska Kirkkonummelle muutetaan juurikin sen luonnonläheisyyden vuoksi. Täällä ei tarvitse lähteä erikseen luontoon, vaan se ympäröi meitä koko matkan Porkkalasta Nuuksioon, kuten strategiamme visiossakin jo mainitaan. Luontomme on täällä monipuolinen, mikä on tärkeää säilyttää tuleville sukupolville. Strategiallamme tuemme myös koko Suomen tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2035.

Pro Kirkkonummi ry ja ProK valtuustoryhmä