Kirkkonummi on pinta-alaltaan suurempi kuin Espoon kaupunki. Täällä on kuitenkin vain 40 000 asukasta jakaantuneena koko kunnan alueelle. Tämä aiheuttaa haasteita joukkoliikenteen linjoille, koska joukot monin osin puuttuvat.

Kirkkonummea ei voikaan verrata Espoon tai Helsingin joukkoliikenteeseen, joissa matkustajamäärät ja kuntien taloudellinen kantokyky tuottaa joukkoliikennettä ovat moninkertaiset.

Monesti arvostellaan vuorovälien tiheyttä tai ensimmäisten linjojen lähtöaikojen myöhäisyyttä. Usea toivoisi myös, että bussit kulkisivat myöhempään. Korona-aika ja sen mukanaan tuomat säästöpaineet ovat valitettavasti vaikuttaneet tähän, mutta muutoinkin on liikennöitsijälle kannattamatonta ajaa varhaisaamu tai myöhäisilta/yövuoroja mikäli matkustajia ei ole tarpeeksi. Jo pelkät palkkamenot vievät ennestään kovin kilpailutetun joukkoliikenneyrittäjän taloudellisen kuilun partaalle.

HSL arvioi tarpeen ja kilpailuttaa linjaliikenteen. Taloudellinen riski mm. vuoroväleistä on yrittäjällä, joka ei kovin helposti halua tappiollista linjaa ajaa, ei vaikka kunnat maksavat noin puolet lipun todellisesta kustannuksesta. Etenkin tässä tilanteessa kunnilla tulee olemaan taloudellisesti vaikeaa lisätä kuntaosuuksiaan, varsinkin kun HSL tekee koronan vuoksi rajua tappiota puuttuvien lipputuottojen vuoksi. Tappiot jäävät kuntien maksettaviksi.

Veikkolassa on arvosteltu kovin sanoin HSL liikennettä. On esitetty, että bussit kulkevat ruuhka-aikoina puolen tunnin välein Helsinkiin. Tämä väittämä ei ole ihan tarkka, sillä ne kulkevat n. 15. min välein. Moottoritielle toivottaisiin pysäkkejä Veikkolan kohdalle ja ne onkin huomioiti ns. Veikkolan portin suunnitelmissa. Kirkkonummelle menevien linja-autojen on esitetty ympäri kuntaa ajelevan tyhjinä, mutta kunta on keskittynyt vähentämään koulukuljetusten kustannuksia ja siksi vuorot ovatkin suunnattu koululaisten, etenkin ruotsinkielisten lasten, pääsemiseksi turvallisesti ja kustannustehokkaasti kouluun ja sieltä kotiin.

Matalabussilinjoja on toivottu Helsinkiin päin, mutta valitettavasti ne eivät moottoritieliikenteessä ole kovinkaan liikenneturvallisia. Niitä on toivottu pitkänmatkan bussiliikenteen sijaan, etenkin lastenvaunutalouksissa, ja sen ymmärrän kaksosten isänä erittäin hyvin.

Helsingin kaupunki on liikennepoliittisilla päätöksillään vaikeuttanut linja-autoliikenteen kulkua Kirkkonummelta Helsinkiin. Lähtöpysäkkien paikkoja on jouduttu siirtämään, linja-autokaistoja lopetettu ja jopa liikennevalojen vaihtumisiin puututtu.

Länsimetro on vielä asia erikseen, mutta sen suunnittelussa ja rakentamisessa ei HSL:llä ollut juurikaan sanansijaa, koska sitä ei huolittu mukaan Länsimetro osakeyhtiöön. Länsimetron ylettyminen Kivenlahteen tulee jatkossa aiheuttamaan linjastomuutoksia ja suunnitelmissa on mm. Veikkola-Kivenlahti yhteys.

Pikkubussien käyttö ei usein ole liikennöitsijälle kannattavaa. Autot ovat melko arvokkaita, eivätkä kuluta oleellisesti vähempää ja niihinkin tarvitaan se ammattitaitoinen, turvallinen kuljettaja, joka maksaa täsmälleen saman kuin isossa autossa.

Pikkubussien jälleenmyyntiarvo liikennöitsijälle on myös huono. Niille ei oikein löydy jälleenmyyntimarkkinoita. Lännestä Kirkkonummelle tulevat pitkänmatkan bussit muuttuvat HSL-linjoiksi vasta ylitettyään HSL-kunnan rajan ja näin ollen ne saattavat tulla hyvinkin kaukaa.

Pitkät linjat asettavat aikataulutuksellisia haasteita, sillä pienetkin kertyvät viivytykset alkavat näkyä Kirkkonummen tasalla myöhästymisinä. Toisaalta pitkän matkan linjat ovat kunnallemme taloudellisesti huomattavasti kannattavampia, kuin pelkät HSL-linjat. Näin ollen esim. linja 280 Veikkolasta Helsinkiin on kunnan halvin yhteys.

Kaiken kaikkiaan saan positiivistakin palautetta HSL-liikenteestä. Erityisesti joustavat vaihtomahdollisuudet ilahduttavat käyttäjiä. Itse en missään muodossa kannata tietulleja, joita HSL:ssä valmistellaan, mutta HSL:n virkamiesjohdossa myös kuunnellaan Kirkkonummen tarpeita tarkalla korvalla.

Tämä ilmeni erityisesti parinvuoden takaisessa suuressa linjastomuutoksessa, jonka puutteisiin tartuttiin itseni ja kunnanjohtajan tuodessa ne julki erittäin nopeasti. Tästä suuri kiitos aktiivisille kuntalaisille, joilta sain paljon yhteydenottoja.

Korjattavaa toki aina on ja olenkin aina kuntalaisten tavoitettavissa, mikäli huolia, murheita, kehittämisideoita tai ihan kiitoksiakin ilmenee.

Pekka M. Sinisalo,
HSL:n hallituksen jäsen,
Kunnanvaltuutettu,
Pro Kirkkonummi

Julkaistu Kirkkonummen Sanomissa 9.12.2020