Juna on ilmastoystävällisin liikenteen muoto ja Rantarata Kirkkonummelle ja sen varrella oleville muille kunnille elintärkeä kunnan kehityksen ja kunnasssa elämisen kannalta. Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen on tärkeää ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Siksi Rantaradastamme on tärkeää pitää hyvää huolta. 

Nyt poliittisessa keskustelussa Kirkkonummella on uuden junavarikon mahdollinen sijainti.

Ilmalan junavarikko alkaa olla täynnä ja uusien varikkojen paikkoja pidetään parhaina kaupunkiraiteiden päihin. Väyläviraston selvityksessä uuden varikon sijainniksi tarkastellaan Espoon Mankkia sekä Kirkkonummen Luomaa ja Vuohimäkeä. Espoo on jo ilmeisesti ilmoittanut, että se ei katso Mankkia varikon sopivaksi sijanniksi.

Luomassa varikkoalue sijoittuisi Rantaradan ja Kehä III väliin. Alue, jolle varikkoa pohditaan on  maakunnallisesti merkittävää kulttuuriympäristöä ja muuttaisi merkittävästi avointa peltomaisemaa. Varikkoalueen ympärillä olisi asutusta ja melu lisääntyisi, kuten myös valaistuksen tuoma haitta. Alueen maaperä on myös rakentamiseen huonosti soveltuvaa savisuutensa vuoksi. Pelkästään paalutuksiin uppoaisi 30-40 miljoonaa euroa. Tarkkaa luontoselvitystä ei ole tehty, mutta Saunalahden Natura-alue sijoittuu varikkoalueen eteläpuolelle lähimmillään noin 100m etäisyydeltä rajauksesta. Alue on mahdollista elinympäristöä saukolle, liito-oravalle ja lepakoille.

Vuohimäen varikkoalue sijoittuisi metsän ympäröimään suljettuun maisemaan eikä asutusta ole varikkoalueen lähiympäristössä. Sen toiminta ja sijainti olisi suunniteltavissa niin, että se ei käytännössä näkyisi ympäristöön Se sijoittuisi Rantaradan ja kantatie 51 väliselle alueelle. Alueen keskellä on louhimon johdosta syntynyttä avointa tilaa. Alue rajoittuisi ekologiseen yhteyteen, mutta ei todennäköisesti vaikuttaisi siihen haittaavasti. Alueella on tehty luontoselvitys vuonna 2014, mutta tämä tarvitsisi päivityksen. Vuohimäen varikkoa varten tarvittaisiin myös lisäraide. Kirkkonummelta lähtevän ja lopetettavan liikenteen osalta sijainti olisi varsin hyvä. Selvityksen mukaan rakentamiskulut ja vaikutukset ympäristöön olisivat pienimpiä Vuohimäen osalta. Liikennöintikustannukset tässä vaiheessa korkeammat, mutta tulevaisuutta ajatellen ja myös Rantaradan kehittämisen kannalta länteen Vuohimäki olisi paras paikka. Vuohimäellä varikon mahdolliset haitat rajoittuvat siihen, että se tulee tuomaan mukanaan laajempaa junien siirtoliikennettä verrattuna muihin vaihtoehtoihin. Siirtoliikennettä voidaan kuitenkin käyttää myös kirkkonummelaisten matkustajien hyväksi. Varikon sijoittaminen Vuohimäkeen toisi myös lisäkapasiteettia Rantaradalle, jota me Kirkkonummella olemme jo pitkään halunneet.

Varikkosuunnitelmaa tullaan tarkentamaan myöhemmin liikennöinnin osalta. Epäselvää tässä vaiheessa on vielä mikä organisaatio vastaa varikkojen jatkosuunnittelusta ja toteutuvatko varikot kenties yksityisraiteina vai osana valtion rataverkkoa. Myös tarkempi yleissuunnitelma tarvitaan kuten myös ympäristövaikutusten selvitys.

Kirkkonummen tulee tässä ajatella strategisesti. Vuohimäki on kaikista sijoitusvaihtoehdoista se, joka varmistaa parhaan mahdollisen junaliikennöinnin Kirkkonummelle. Meidän tulee tavoitella tilannetta, jossa me sijoitumme liikenöinnin päätepisteiden – Helsingin ja varikon – väliin, ei sen ulkopuolelle.

Minna Hakapää
Kunnanvaltuuston 1.vpj.
Pro Kirkkonummi

Kirjoitus on julkaistu Kirkkonummen Sanomissa 3.11.2019