29.10.2024 lakkauttaa ko. painotus.
Lautakunnalle esitetyt perusteet ovat opetuksen järjestäjän näkökulmasta ymmärrettävät. Liikunnan painotettu opetus on perustunut pääkaupunkiseudun Urheiluakatemian konseptiin, jossa esimerkiksi koulun lukujärjestyksestä varataan tietyt kellonajan treenaamiseen. Ison yläkoulun lukujärjestyksen tekeminen on muutenkin haasteellista ja jokainen erikseen huomioitava asia vaikeuttaa sitä entisestään. Lisäksi eri lajien treeniajat eivät välttämättä osu Urhea-konseptissa sidottuihin ajankohtiin ja oppilaat tarvitsevat edelleen yksilöllisesti räätälöityjä koulupolkuja (ns. vuosiluokkiin sitomaton opetus).
Toinen tärkeä perustelu virkamiesesityksen pohjalla oli, että Aluehallintoviranomainen on arvioinut Kirkkonummen käyttämän, oppilaan liikunnan kuudennen luokan arvosanaan perustuvan oppilasvalinnan olevan ongelmallista.
Lisäksi asiaa perusteltiin myös mm. yhdenvertaisuudella ja sillä, että Kirkkonummen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman mukaisesti myös vähän liikkuville halutaan tarjota mahdollisuutta liikkua enemmän.
Hyvä uutinen valmistelussa oli, että Urhea-konseptiin perustuvan liikuntapainotuksen sijaan Kirkkonummelle kehitetään uutta opetuksellista ratkaisua, joka edelleen mahdollistaisi aktiivisesti liikuntaa harrastavien oppilaiden systemaattisen tukemisen myös koulussa. Lisäksi uusi malli tarjoaisi lisää mahdollisuuksia liikuntaan myös niille, jotka eivät harrasta sitä kilpatasolla. Valitettavasti tämä uuden mallin käytännön toteutus on toistaiseksi epäselvä ja vaihtoehdosta ei ole tiedotettu lainkaan.
Valmistelu oli tehty täysin virkamiesten toimesta eikä siinä oltu lainkaan kuultu oppilaita tai heidän huoltajiaan. Myöskään paikallisten liikuntaseurojen tai Urheiluakatemian kanssa asiasta ei oltu
keskusteltu. Tästä syystä ruotsinkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta palautti asian
esityksestäni yksimielisesti uuteen valmisteluun (SFU 30.10.2024). Eri näkökulmasta kun asia voi näyttää hyvinkin erilaiselta. Haasteisiin tulisi myös etsiä yhdessä ratkaisuja sen sijaan, että
ongelmien ilmetessä monen oppilaan odottamasta asiasta vain luovutaan.
Outi Saloranta-Eriksson
Svenska nämnden för fostran och utbildning
Pro Kirkkonummi

Viimeisimmät kommentit