Helsingin seudun liikenteen (HSL) raideliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti eikä kasvun pysähtymisestä ole merkkejä. Todennäköisesti myös HSL-alue laajenee nykyisestä esimerkiksi Järvenpäähän.
– Palvelutason ylläpitäminen edellyttää uuden junakaluston hankkimista. Kun nykyiset Flirtti-junat ostettiin 15 vuotta sitten arveltiin, että niillä selvitään 2030-luvulle asti. Käytön nopea kasvu vaatii kuitenkin lisää kalustoa jo pian 2020-luvun puolenvälin jälkeen, kertoi rata-asioiden projektijohtaja Kimmo Sinisalo HSL:ltä.
– Vuorovälien tihentämisen ja toiminta-alueen laajentumisen arvioidaan kasvattavan junien tarvetta noin 30-40:llä. Tämän ohella harkitaan lisäksi 20-30 junan hankintaoptiota. Uusien junien käyttöönoton myötä on mahdollista lisätä liikennettä Kirkkonummenkin suuntaan.
– Kun Espoon kaupunkiradan jatke Leppävaarasta Kauklahteen toteutuu saadaan tälle välille lisäraide jolloin on mahdollista järjestää Kirkkonummen ja Helsingin välille yksi juna lisää tunnissa eli vuoroväliksi muodostuu 20 minuuttia.
Varikko välttämätön
– Suurempi kaluston määrä vaatii lisää varikkotilaa junien huoltoa ja kunnossapitoa varten. 2020-luvun aikana tarvitaan yksi uusi varikko ja mikäli Pisara-rata Helsingissä toteutuu tarvitaa 2030-luvulla toinen. Ensimmäinen uusi varikko tulee saada käyttöön vuonna 2026, kertoi Sinisalo.
Väylävirasto selvittää parhaillaan mahdollisia varikkojen sijoituspaikkoja Espoossa, Keravalla, Kirkkonummella sekä Vantaalla Kehäradan tuntumassa. Varikko vaatii riittävästi suoraa rataa ja muutoinkin reilusti tilaa. Paras paikka on siellä mistä juna lähtee.
Kirkkonummella mahdollisina sijoituspaikkoina on ollut esillä Luoma ja Vuohimäki, joista jälkimmäinen on saanut enemmän kannatusta. Vuohimäen valinta paikaksi vahvistaisi raideyhteyttä Kirkkonummelle, josta tulevaisuudessa tullee kaupunkiradan pääteasema. Rantarata-illassa Vuohimäki sai yleisöltä Luomaa enemmän tukea.
Rakentaminen radan tuntumaan
Kirkkonummi varautuu 50.000 – 60.000 asukaslukuun lähivuosikymmeninä, mikä edellyttää huomattavia panostuksia joukkoliikenteeseen.
– Maankäytön suunnittelussa lähdetään siitä, että uusi rakentaminen keskittyy voimakkaasti ratojen tuntumaan. Masala, Jorvas ja Tolsa ovat alueita missä maankäyttöä tullaan tehostamaan. Mahdollinen tuleva ja Veikkolaa sivuava Tunninrata Helsingin ja Turun välillä tuo raideyhteyden myös Pohjois-Kirkkonummelle, kertoi arkkitehti Seppo Mäkinen kunnan puolelta.
Yksityisautoilun rooli liikkumisen välineenä tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Tämän hetken yhdyskuntasuunnittelussa lähdetään siitä, että raideliikenne voi korvata merkittävän osan autoliikenteestä.
Kimmo Sinisalon mukaan junavarikko Kirkkonummella loisi pohjaa junaliikenteen merkittävälle parantamiselle. Noin viiden vuoden kuluttua olisi mahdollista lisätä liikennettä Helsingin suuntaan.
Rantarata-illan järjestänyt Pro Kirkkonummi ry – Pro Kyrkslätt rf on puolueisiin sitoutumaton ryhmä, jolla on kuusi valtuutettua ja kolme varavaltuutettua.
PEKKA POUTANEN
Viimeisimmät kommentit