Ensimmäistä kertaa politiikassa mukana olevana minulle on avautunut tosiasia, ettemme johda 223,2 miljoonan euron (lähde: Kirkkonummen tilinpäätös 2022) Kirkkonummi Oy Ab:ta pitkän tähtäimen suunnitelman mukaan vaan menemme ennemmin eteenpäin päätös kerrallaan. Tästä kertoo esimerkiksi se, että vuoden 2024 talousarvio tullaan taas hyväksymään valtuustossa aiemmin kuin pitkän tähtäimen strategiamme vuodesta 2024 eteenpäin on valmis ja hyväksytty (lähde: Kunnanhallituksen pöytäkirja 12.6.2023, pykälä 196, Vuoden 2024 talousarvion laadintakehys). Samoin on toimittu myös aiemman strategiamme 2022-2023 kohdalla.

Kun tulin mukaan politiikkaan viime kuntavaalien alla, luin vaalikampanjoista esimerkiksi iskulauseita “Taistelemme Nissnikun koulun puolesta”. Nyt tuo lause on myös avautunut minulle paremmin tämän kahden vuoden aikana, miksi koulujen puolesta täytyy kunnassamme taistella. Se sijaan, että meillä olisi poliittisesti selkeä yhtenäinen visio ja suunnitelma, teemmekin esimerkiksi politiikkaa kouluilla, sen oppilailla ja henkilökunnalla vaalien aikaan ja sen jälkeenkin. Tästä esimerkkinä Nissnikun koulu, jonka hankesuunnitelma on hyväksytty valtuustossa 11.11.2019, ja Gesterbyn koulukeskuksen hankesuunnitelma, joka hyväksytty valtuustossa 16.6.2021 (lähde: valtuuston kokoukset 11.112019 ja 16.6.2021) sekä miltä näyttää koulujemme rakentamisen tila nyt vuonna 2023. Miksi Masalan alueen koulua ei ole viety

suunnitelman mukaan eteenpäin, vaikka tuota aluetta kehitetään muuten kovaa vauhtia? Vertailuna vielä Inkoon uusi upea puinen Kyrkfädens Skolan, joka valmistui päätöksestä kolmessa vuodessa.

Nyt tänä keväänä ja kesän alussa saimme lukea myös lehdistä Kirkkonummea koskevia artikkeleita kuntamme henkilöstön palkkaamisesta sekä niissä tapahtuneista virheistä ja poliittisista päätöksistä. Tämän hetken strategiassamme mukaan “Kuntamme haluaa olla haluttu ja pidetty työpaikka. Osaava henkilöstö on mukana muutoksissa ja voi hyvin työssään”. Mielestäni emme ole tässäkään johtaneet kuntaamme strategisten tavoitteidemme mukaan yhteistyössä yli puoluerajojen.

Kuntastrategiassamme eli tärkeimmässä ohjaustyökalussamme mainitaan lisäksi, että “Luonto on lumovoimatekijämme”. Mielestäni meidän ei kannattaisi tällöin ulkoistaa Visit Kirkkonummi kanavia kilpailijallemme Enter Espoo Oy:lle, jos haluamme aidosti erottua kuntana luontomme ansiosta. Luonto on meille merkittävä mahdollisuus, joka tarvitsisi oman markkinointimme apua.

Kuntastrategiamme toteutumisesta vastaa hallintosääntömme mukaan kunnanhallitus ja kunnanhallituksen puheenjohtaja. “Kunnanhallituksen yleisinä tehtävinä on vastata kunnanvaltuuston hyväksymään kuntastrategian mukaisesti kuntakonsernin tarkoituksenmukaisesta ja tuloksellisesta johtamisesta ja kehittämisestä sekä vastata kunnan toiminnan yhteensovittamisesta.” “Kunnanhallituksen puheenjohtajan tehtävänä on 1. johtaa kuntastrategian sekä kunnanhallituksen tehtävien toteuttamisen edellyttämää poliittista yhteistyötä käymällä asioiden käsittelyn edellyttämiä keskusteluja poliittisten ryhmien kanssa.” Kyseenalaistan tämän hetkisen poliittisen tapamme johtaa.

Toivonkin siis todella, että tapamme toimia poliittiselta puolelta saa myös nyt uuden startin uuden kunnanjohtajan aloitettua. Uusi kunnanjohtaja, joka tulee myös kuntamme ulkopuolelta, ei voi yksin aikaan saada muutosta. Muutos tulee tehdä yhteistyössä yli puoluerajojen pitkän tähtäimen suunnitelmaamme noudattaen, jotta visiomme voi aidosti toteutua. Mielestäni meidän tulee käydä nyt jo uutta strategiaa tehtäessä poliittinen kädenvääntö, mitä Kirkkonummi on ja miten me sen teemme ja noudattaa sitä tämän jälkeen poliittisessa päätöksenteossamme. Tiedätkö sinä kuntalaisena, mihin suuntaan ja millä keinoin äänesi kuntavaaleissa saanut ajaa Kirkkonummea pitkällä aikavälillä?

Birgitta Salonen

Pro Kirkkonummi ry – Pro Kyrkslätt rf

Kirjoitus julkaistu Kirkkonummen Sanomissa 13.8.2023, s. 11.